Asielzoekers in de vrieskou op straat: wie houdt wie nu voor de gek? - Nieuws

Asielzoekers in de vrieskou op straat: wie houdt wie nu voor de gek?

09 december 2010
Tijdens het algemeen overleg met de Tweede Kamer (8 dec) heeft minister Leers van Immigratie en Asiel bij hoog en laag beweerd dat er niemand in de huidige vrieskou uit een AZC op straat is gezet. Toch zijn er diverse gedocumenteerde gevallen bij ons en bij de media bekend van uitgeprocedeerde asielzoekers, die van het COA brieven en mededelingen hebben gekregen met als ondubbelzinnige inhoud dat men geen recht op verblijf op het AZC meer heeft en dat de politie is geïnformeerd om tot ontruiming over te gaan. Wie wordt hier nu voor de gek gehouden?

In het kamerdebat over de begroting van Immigratie en Asiel op 1 dec jl. zei de minister letterlijk:
"Verschillende sprekers hebben erop aangedrongen dat wij, gelet op de snelle inval van het koude winterweer, onder deze winterse omstandigheden geen mensen mogen uitzetten. Toen ik daar gisteren over nadacht, heb ik de telefoon gegrepen en nagevraagd hoe het precies zit. Ik kreeg een verontwaardigde medewerker aan de lijn, die zei: maar minister, dat is toch vanzelfsprekend, het is toch logisch dat wij mensen onder deze omstandigheden, in deze kou, niet zomaar op straat zetten?
Dus neemt u van mij aan dat het vanzelfsprekend is dat uitgeprocedeerden nu niet zomaar op straat worden gezet. Dat geldt bij deze vrieskou en daar wordt natuurlijk zeer verstandig mee omgegaan. Wat dat betreft kunt u daar beslist op vertrouwen."

Toen het Kamerlid Spekman aandrong op een formele regeling wilde de minister daar niet van weten, met als argument dat de uitvoering met een gerust hart aan ambtenaren zou kunnen worden overgelaten:
"Formalisering van deze afspraak lijkt mij ongelofelijk lastig. Ik vind dat je dat ook aan de mensen daar moet toevertrouwen. Als wij nu hier met elkaar gaan bepalen dat bij één graad of drie graden onder nul het niet meer kan of dat wij ons afhankelijk maken van wat andere gemeenten doen, lijkt mij dat niet verstandig. Neem van mij aan dat de mensen daar altijd in het belang van de asielzoekers handelen. Mocht dat fout gaan, dan ben ik degene die u mag aanspreken."
De motie van Spekman, die aandrong op het toepassen van de ‘koudweer-regeling’ die in sommige grote steden met betrekking tot daklozen van kracht is, werd door een meerderheid in de Kamer verworpen, mede omdat de CDA-fractie tegenstemde.

Helaas, in de praktijk hebben ook ná 1 december nog asielzoekers de aanzegging gekregen dat ze hun woonruimte in het AZC (o.a. in Emmen, Geeuwenbrug en Apeldoorn) dienden te verlaten, waarbij ook is gedreigd met politie-optreden als men voor een bepaalde datum en tijd (bijv. 7 dec 10 uur) het AZC niet zou hebben verlaten. De woordvoerder van het COA blijft dat echter glashard ontkennen; er zou alleen sprake zijn van ‘voorbereidende handelingen’ of een ‘overplaatsing naar een ander opvangcentrum’ of een mededeling dat ‘er gewerkt wordt aan terugkeer naar het land van herkomst’.

Het heeft er alle schijn van dat minister Leers de zaak weer niet helemaal goed in beeld had (denk ook nog even aan de affaire rond de Rule 39 interim measures van het Europees Hof voor de Mensenrechten, waardoor alle uitzettingen naar Irak werden geblokkeerd). En nu zou het allemaal een ‘misverstand’ zijn geweest…?

Een uitgeprocedeerde asielzoeker krijgt een ondubbelzinnige ontruimingsbrief èn een mondelinge aanzegging dat hij een centrumverbod heeft met ingang van een bepaalde datum en tijd, waarbij ook wordt gemeld dat de politie zal komen ontruimen als hij op genoemde datum en tijd niet is vertrokken. Hoe moet hij nu weten, dat dat niét betekende dat hij het centrum ook echt diende te verlaten, omdat vanwege het koude weer niemand op straat zal worden gezet? Hier is sprake van een volstrekt onverantwoorde en verwerpelijke handelwijze.

Het zou de minister sieren indien hij zijn excuses zou aanbieden aan de betrokken vreemdelingen, die onnodig leed is berokkend, in plaats van een rectificatie te eisen van het dagblad Trouw. Hij mag het dagblad eerder wel bedanken voor het aan de orde stellen van het niet nakomen van gewekte verwachtingen, zodat verdere schade voor de minister kon worden beperkt.

Intussen hebben zich alweer nieuwe mensen bij ons gemeld die in dezefde periode op straat zijn beland. We doen daar op dit moment onderzoek naar. Indien deze informatie juist mocht blijken te zijn dan zal de minister nog meer uit te leggen hebben.

Overigens zijn zowel bij de redactie van Trouw als bij ons bureau diverse aanbiedingen binnengekomen van particulieren, die spontaan onderdak aanboden aan in de vrieskou op straat gestuurde vreemdelingen. En dat is dan weer hartverwarmend!

Lees hier de tekst van de verworpen motie Spekman over het niet op straat zetten van vreemdelingen tijdens een koudweerregeling

Lees hier brieven inzake ontruiming en centrumverbod van het COA