'Groningen staat om Nunë en Davit heen' - Nieuws

'Groningen staat om Nunë en Davit heen'

28 september 2021
Burgemeester Koen Schuiling van Groningen was één van de sprekers op een protestmanifestatie op de Grote Markt op 23 september jl. voor Nunë en Davit, twee in Groningen geboren kinderen die werden bedreigd met uitzetting naar Armenië.

De volgestroomde Grote Markt scandeert 'Laat ze blijven!'. Burgemeester Schuiling neemt een petitie met ruim 37.000 handtekeningen in ontvangst en constateert: 'Groningen staat om Nunë en Davit heen'.

Onder de ruim vijfhonderd aanwezigen zijn buurtgenoten uit de Oosterparkwijk waar Davit en Nunë en hun ouders al 10 jaar wonen, en klasgenootjes van hun school. Met hun aanwezigheid weerspreken zij de stelling van de Immigratie- en Naturalisatiedienst dat het gezin 'buiten beeld' zou zijn geweest.

Door alle publiciteit stijgt het aantal handtekeningen onder de digitale petitie dezelfde avond nog tot boven de 40.000.

Voor Nunë en Davit dient een week later, op 30 september, het beroep bij de Rechtbank Groningen tegen de afwijzing van het Kinderpardon.

Er zijn nog tientallen andere kinderen die net als Nunë en Davit tevergeefs een aanvraag deden voor de zgn. 'Afsluitingsregeling Kinderpardon'. Naar verwachting zal de Tweede Kamer zich binnenkort opnieuw over deze kwestie buigen.