Staatssecretaris Teeven en Burgemeester Ostendorp reageren - Nieuws

Staatssecretaris Teeven en Burgemeester Ostendorp reageren

13 mei 2014
Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie Fred Teeven heeft middels een brief aan alle burgemeesters gereageerd op de oproep van burgemeester Ostendorp van de gemeente Bunnik om op een andere wijze naar de regeling van het kinderpardon te kijken. Deze oproep is inmiddels ondertekend door 259 burgemeesters en wordt gesteund door de VNG en het LOGO.

In deze brief constateert de staatssecretaris dat de betrokken burgemeesters ‘kennelijk’ over nieuwe informatie beschikken en roept hij deze burgemeesters op deze informatie uiterlijk voor 20 juni bij hem aan te leveren.

Met deze oproep gaat de staatssecretaris echter geheel aan de essentie van de oproep voorbij. Deze essentie is niet het beoordelen van nieuwe feiten waarom Teeven vraagt, maar is vooral gelegen in het -onterechte en willekeurige- onderscheid tussen toezicht door de rijksoverheid of door lokale overheden. Het belangrijkste punt uit de burgemeestersoproep is dat de overheid één en ondeelbaar is.

Niet de directe betrokkenheid bij relevante dossiers maar juist de waarde van gemeentelijk toezicht heeft inmiddels 259 burgemeesters deze oproep doen ondertekenen.

Om de discussie rond de uitvoering van het kinderpardon terug te brengen naar de essentie heeft burgemeester Ostendorp als reactie op deze brief de staatssecretaris gewezen op de argumenten waarop de oproep is gebaseerd en heeft hij de staatssecretaris opgeroepen hieromtrent in dialoog te treden teneinde blijvende onrust in de samenleving te voorkomen. De brief van burgemeester Ostendorp kunt u samen met de brief van staatssecretaris Teeven onderaan dit bericht terugvinden.

Klik hier voor de brief van staatssecretaris Teeven - 12 mei 2014

Klik hier voor de reactie van burgemeester Ostendorp op deze brief - 13 mei 2014